Marie Nilsson  - Min egna dagbok på nätet

Alla inlägg den 11 september 2011

Av Marie Nilsson - 11 september 2011 23:41

Idag är det 10 år sedan terroattacken i USA...

 

11e September-attackerna var en serie koordinerade terroristattacker riktade mot civila ch militära byggnader i USA den 11e September 2001. Fyra amerikanska passagerarflygplan kapades : två av dem flög in i det civila word trade centers tvillingtorn på Manhattan i New York, det tredje flög in i USA:s försvarshögkvarter Pentagon och de fjärde havererade på ett fält utanför Shanksville i Pennsylvania.Dödssiffran varierade mellan 2700-3000 (exakta siffror osäkert), inklusive de 19 kaparna.



Attackerna räknas som de största terrorattentatet i världshistorien och ses som en av de mest betydelsefulla händelsen i modern tid vad de gäller fulla ekonomiska, sociala, politiska, kulturella och militära effekter i USA och många andra delar av världen. Som svar på attackerna startade USA det s.k kriget mot terrorismen.



Nya World Trade Center

 

Efter händelserna den 11 september påbörjades en upprensning och återvinnande av tvillingtornen och övriga förstörda eller skadade byggnader som tog åtta månader. I slutet av 2001 inleddes en återbyggnadsprocess av World Trade Center, där en situationsplan togs fram. Projektet kantades först av stora problem angående arkitekturen och hur en minnesplats skulle utformas, vilket följdes av en utdragen strid om fördelningen av hyreskontrakt och byggnader mellan de inblandande parterna. 2006 kom de inblandade parterna överens och bygget av ett nytt World Trade Center började. Det nya WTC kommer att innehålla fyra nya skyskrapor samt ett minnesmärke och museum, och beräknas stå färdigt under 2013.


Den högsta skyskrapan av dessa, 1 World trade center blir 541 meter och USA:s högsta byggnad. 1 World Trade Center ska ligga längs gatorna Vesey, West, Washington och Fulton. De andra tre tornen ska ligga längs Greenwish Street och kommer att bli 411, 383 respektive 297 meter höga. Ett museum tillägnad händelserna ska finnas vid dessa byggnader.


Nya WTC stod färdigt 2006.


  


MINA EGNA ÅSIKTER :

 

Jag tycker att det är hemskt, jag kan fortfarande inte förstå att de kunde hända :( Att det finns så grymma människor... Jag glömmer aldrig den dagen för 10 år sedan, blev aldrig några riktiga lektioner i skolan, alla tankar och tid gick åt terroattacken! Alla var så chokade :( En hemsk händelse i vår världshistoria!



Av Marie Nilsson - 11 september 2011 17:52


Hade en kanonkväll igår måste jag säga :) Först förfesta vi hos mig, det var jag steffi, Fia och Joseph. Hur kul som helst :) Sen drog vi till krogen, träffade Jessica och Freddy där. Sen drack vi lite till och snacka...


Sen gick jag hem vid 1 för jag var trött och hade ont i mina fötter :( Jag köpte en hamburgetallrik på vägen hem. Gud vad gott! Fyllematen är den bästa rent ut sagt, fet mat är sjukt gott på fyllan!


Kom nog i säng efter två, sen sov jag som en stock till Daniel kom hem från jobbet vid 7 tiden. Sen halvsov jag till 10 sen gick jag upp. Blev utråkad så la mig vid 13 i soffan och sen väckte älskling mig när han gick upp, sen sov jag en timme till. Sen kollade vi på en film tillsammans innan han åkte till jobbet, sista jobbnatten på ett tag, wii!


Nu sla jag börja göra mig i ordning för ska över till Daniels brors tjej och äta lite och se på film :) Sen kommer Fia senare ikväll.


Ha en bra kväll :)

Kram


 





Presentation


Namnet är Marie, jag driver en av västkustens coolaste bloggar. Här skriver jag om mitt liv som stolt berner sennenägare och mer därtill. Ni får även ta del utav mina åsikter & känslor :) Enjoy!
Puss & Kram Marie

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22 23 24 25
26
27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Läsvärt

Besöksstatistik

Bloggkeen

Mie - Detta är ingen saga, detta är min sanning!

Bloggräknare

bloglovin

Bloglovin

bloglovin

Vad är klockan?

Gilla bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards