Marie Nilsson  - Min egna dagbok på nätet

Alla inlägg den 20 november 2011

Av Marie Nilsson - 20 november 2011 22:37

Nu har jag bestämt mig, imorgon börjar jag med lchf-metoden för att gå ner i vikt! Det kommer nog gå bra. Jag tycker det verkade lättast att gå efter så.  Behöver ju inte göra olika mat till mig och Daniel utan att jag kan äta samma fast utesluta kolhydraterna och mer sallad o ovangjordgrönsaker.



Jag kommer  äta :


 

Kött: Valfri sort. Nöt, gris, vilt, kyckling. Fettranden är nyttig liksom skinnet på kycklingen. Välj gärna ekologiskt och gräsbetat om du kan.



  Fisk och skaldjur: Alla sorter. Gärna feta fiskar som lax, makrill eller strömming. Undvik panering.


 

Ägg: I alla former. Kokt, stekt, omelett. Gärna ekologiska.



Naturligt fett, feta såser: Använd gärna smör och grädde i matlagningen så blir det godare och du blir mättare. Bearnaisesås, hollandaisesås, läs på förpackningarna eller gör själv. Kokosfett, olivolja och rapsolja är också bra alternativ.



Ovanjordsgrönsaker: Alla sorters kål, till exempel blomkål, broccoli, vitkål, brysselkål. Sparris, squash, aubergine, oliver, spenat, svamp, gurka, grönsallad, avokado, lök, paprika, tomat med mera.



Mejeriprodukter: Välj alltid det fetaste alternativet. Riktigt smör och Bregott, grädde (40 %), crème fraiche, feta ostar. Fet grekisk/ turkisk yoghurt. Var försiktig med vanlig mjölk och fil, de innehåller mycket mjölksocker. Undvik smaksatta, sockrade och lättvarianter.



Nötter: Bra som tv-godis (helst i måttliga mängder).



Bär: Okej i måttliga mängder, om du inte är superstrikt/-känslig. Goda med vispad grädde.




Jag kommer undvika :



 Socker: Värst av allt. Läsk, godis, juice, sportdrycker, choklad, kakor, bullar, kaffebröd, glass, frukostflingor. Även sötningsmedel undviks helst.



Stärkelse: Bröd, pasta, ris, potatis, pommes frites, chips, gröt, müsli och så vidare. »Fullkornsprodukter« är bara mindre dåliga. Måttliga mängder rotfrukter kan vara okej om du inte är alltför noga med kolhydraterna.



Margarin: Industriell smörimitation med onaturligt hög omega-6-halt. Har inga hälsofördelar, smakar dåligt. Statistiskt kopplat till astma, allergier och andra inflammatoriska sjukdomar.




Öl: Flytande bröd. Full av maltsocker tyvärr.



Frukt: Mycket socker. Ät undantagsvis som naturligt godis.



Jag kommer unna mig vid fest :


Alkohol: Torrt vin (vanligt rödvin eller torrt vitt), whisky, konjak, vodka, drinkar utan socker.



Mörk choklad: Minst 70 % kakao, helst bara lite.



 



De var nog allt :) Så nu får ni hålla tummarna och peppa mig gärna kära läsare!


Nu ska jag sova, bloggar mer imorgon :)

Kram




 
 
Av Marie Nilsson - 20 november 2011 22:25

Jag läste på expressen att "Kurtan" - Lasse brandeby har dött. Så hemskt, han blev bara 66. Det är ju ingen ålder. Men han var folkkär och det kommer vi minnas han som. Jag har alltid tyckt han varit rolig. Som i "rena rama Rolf", fångarna på fortet och Kurt Olsson så klart.


Men han var sjuk så man hoppas att han slapp o lida och har det bra nu iallfall!


Rip Lasse Brandeby <3


 

Av Marie Nilsson - 20 november 2011 21:33

Gårkvällen spenderades tillsammans med Steffi, Kenney, Malin och senare kom Dennis också så det blev lite vin ,musik och snack :) Jag som hade tänkt att vara hemma och kolla Irene Huss film. Som sagt de blir inte alltid som man har tänkt sig. Men det var en rolig kväll men nu blir det lugna helger framöver, ska bli mys på ett sätt. Mysa med vovve istället för supa skallen av sig. Mår man mycket bättre dagen efter iallafall :)



Tack för en rolig kväll vänner och bekanta! :)  


Presentation


Namnet är Marie, jag driver en av västkustens coolaste bloggar. Här skriver jag om mitt liv som stolt berner sennenägare och mer därtill. Ni får även ta del utav mina åsikter & känslor :) Enjoy!
Puss & Kram Marie

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Läsvärt

Besöksstatistik

Bloggkeen

Mie - Detta är ingen saga, detta är min sanning!

Bloggräknare

bloglovin

Bloglovin

bloglovin

Vad är klockan?

Gilla bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards